Psykiatriens strategi for klinisk uddannelse

Uddannelse af studerende, elever, praktikanter m.fl. er en vigtig og prioriteret opgave i Psykiatrien, og hver dag har mange uddannelsessøgende deres gang i Psykiatrien. Der er derfor fokus på at skabe et godt og trygt læringsmiljø for de mange studerende, elever og praktikanter m.fl., der som en del af deres uddannelse har klinisk ophold eller praktik i Psykiatrien.

Psykiatrien har opstillet en række pejlemærker, som beskriver den kultur og adfærd, der skal præge tilgangen til uddannelsesopgaven i Psykiatrien:

  • Uddannelse og drift går hånd i hånd
  • Uddannelse er ledelsesforankret, og det er lederens opgave at sikre prioritering af uddannelse
  • Uddannelse er en fælles opgave, som alle bidrager til at løfte
  • Studerende og elever betragtes som kompetente og aktive bidragsydere i opgaveløsningen
  • Uddannelseslæger og specialpsykologkandidater indgår fuldgyldigt i den daglige drift sideløbende med et konstant fokus på læring i hverdagens situationer
  • Monofaglige og tværfaglige mål for uddannelse vægtes begge højt
  • Uddannelse finder sted på alle tider af døgnet og læring kan ske i alle vagter
  • Læring kan ske på mange måder, og vi udfordrer os selv på rutiner og metoder