Månedens forskningsartikel august 2020
Månedens forskningsartikel udgår fra forskningsprogram i Sundhedstjenesteforskning.
Artiklen beskriver anvendelsen af patientinventering – en metode til kvalitetsforbedring på sengeafsnittene i Psykiatrien i Region Nordjylland.
Metoden ”patientinventering” blev anvendt på 15 psykiatriske sengeafsnit i Region Nordjylland. Månedens forskningsartikel Quality in practice: Applying the patient inventory method at a danish psychiatric hospital gengiver og analyserer resultaterne heraf.
En patientinventering giver svar på spørgsmålene: Er den rette patient, på det rette sted, på det rette tidspunkt, er der tilrettelagt det rette forløb for patienten og er der anvendt det rette forbrug af ressourcer? (1) Formålet med metoden er at identificere og kortlægge forskellige typer af kvalitetsproblemer, der kan være udgangspunkt for kvalitetsforbedring (1).
Patientinventering er baseret på en tværsnitsundersøgelse af patienterne i en klinisk enhed på en enkelt dag. Der tilvejebringes et kvalitativt og kvantitativt, databaseret grundlag der anvendes som udgangspunkt for en dialog mellem sundhedspersonalet og ledelse, samt evt. patienterne og de pårørende.
I denne konkrete inventering af Psykiatrien i Region Nordjylland, var fokus på hvorvidt der havde fundet uhensigtsmæssigheder sted i patientforløbene i form af:
-
Indlæggelser som kunne have været undgået
-
Unødvendige forlængelser af indlæggelsen
-
Patienter, der med fordel kunne være indlagt et andet sted, der var mere i overensstemmelse med deres behov
201 patientforløb blev systematisk evalueret af det kliniske personale på de pågældende afsnit. På efterfølgende møder mellem det kliniske personale og ledelsen, blev vurderingerne yderligere kvalificeret og mulige løsninger på problemer blev identificeret.
I alt 54 (26,9%) af de inkluderede patienter blev vurderet at have uhensigtsmæssigheder i deres forløb, nogle med mere end én type, hvilket i alt resulterede i 65 episoder.
Otte af disse episoder (13,1%) var indlæggelser der blev vurderet at kunne have været undgået, 26 (42,2%) involverede unødige forlængelse, og i 31 tilfælde (58,1%) blev det vurderet at patienter kunne have fået mere relevant pleje andre steder.
I forbindelse med inventeringen, er der udformet en rapport, der indeholder cases på alle de uhensigtsmæssigheder der blev identificeret. Den samlede indsigt bør anvendes til at understøtte udviklingen af målrettede forbedringsinitiativer, der sigter mod at sikre det mest passende patientforløb til alle patienter.
Artikel: Hermansen SB, Holmskov J, Johnsen SP, Mainz J, Knudsen SV. Quality in practice: Applying the patient inventory method at a danish psychiatric hospital [published online ahead of print, 2020 Jul 21]. Int J Qual Health Care. 2020
Referencer
-
Knudsen SV, Hermansen SB, Holmskov J, Johnsen SP, Mainz J. Patient Inventory: a quality improvement method. Int J Qual Health Care. 2020;32(5):300-305. doi:10.1093/intqhc/mzaa038. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32412058/
Opdateret