8 peermedarbejdere starter 1. september

Tirsdag den 1. september starter 8 nye medarbejdere deres arbejdsliv i Psykiatrien i Region Nordjylland. De er nye medarbejdere, men de er ikke nye i organisationen, da de alle 8 har været/er patienter i psykiatrien. Deres nye titel er peermedarbejdere, og de skal være en del af Psykiatriens 8 F-ACT-teams (4 i Aalborg, 2 i Brønderslev, 1 i Thisted og 1 i Frederikshavn), hvor de skal indgå som ligeværdige kolleger til de øvrige F-ACT-medarbejdere.


Peermedarbejder Mike Ilm Kruger
Peermedarbejder Mike Ilm Kruger

8 pionerer

Organisatorisk brugerinddragelse har længe været et stort fokuspunkt i Psykiatrien, RN, med bl.a. Psykiatriens Peerboard. Dertil har det igennem længere tid været et ønske i Peerboardet, at patienter kunne ansættes som medarbejdere, som det er tilfældet mange andre steder i Danmark samt i udlandet. De 8 er derfor pionerer i det nordjyske og skal træde stien for forhåbentlig flere peermedarbejdere i fremtiden, men har kolleger i Danmark, der har gjort sig erfaringer med arbejdet, og som peermedarbejderne indgår i netværk med.

 

Motivation og muligheder

Fælles for de 8 peermedarbejdere er, at de alle har erfaringer som patienter i Psykiatrien, og at de ønsker at sætte egne erfaringer derfra i spil i samarbejdet med patienter, pårørende og kolleger. En af de kommende peermedarbejdere er Mike Ilm Kruger. Mike ansættes som peermedarbejder i Frederikshavn. Han fortæller: ”Jeg ville have ønsket, at der havde været en som mig, da jeg selv var i systemet. Jeg manglede en, der kunne forstå den situation og affekt, jeg var i. Fokus var på min medicinske behandling, og jeg følte mig derfor slet ikke forstået, for jeg ville tale om, hvad jeg havde oplevet, og hvad der var sket med mig. Som peermedarbejder kan jeg skabe nogle nye muligheder, som jeg ikke mødte. Jeg vil derfor gerne være den, jeg selv manglede i systemet.

Mike kommer desuden med en opfordring til det sundhedsfaglige personale: ”Brug os peermedarbejdere. Spørg mig, hvis du har spørgsmål eller hvis du føler, at du mangler viden om en patient. Måske kan jeg give nogle svar. Lad os få en dialog og blive klogere sammen.”

 

Uddannelse

De kommende medarbejdere kommer til at indgå i et uddannelsesforløb, hvilket betyder, at når de starter i deres nye stillinger, har de først 14 dages introduktion, hvor de får indblik i organisationen, lærer hinanden og deres kolleger i de respektive teams at kende samt begynder at få indblik i begreber som recovery, livshistoriefortælling mm. Fra midt i september til januar skal peermedarbejderne arbejde i deres teams, og i starten af januar starter de på peeruddannelse, som er specielt designet til peermedarbejdere i Region Nordjylland. Det er Enhed for Samskabelse, der koordinerer uddannelsen. Igennem uddannelse og ansættelse vil peermedarbejderen omdanne brugererfaringer til erfaringskompetencer i et samspil med de øvrige peermedarbejdere, de øvrige F-ACT- medarbejdere og deres mentorer.

 

Opgaver

Peermedarbejdernes opgaver bliver blandt andet at fungere som rollemodel, vejleder og støtteperson for patienter ved at skabe relation og at motivere og vejlede patienter i F-ACT-teams med udgangspunkt i egne levede erfaringer. De forventes at deltage i gruppeforløb, at afvikle sociale arrangementer for patienter samt at gennemføre støttende, individuelle samtaler med patienter med fokus på patientens håb for fremtiden, muligheder for at komme sig samt styrker til at opretholde en god og stabil hverdag.

 

Projekt og fastansættelse

Ansættelserne er et resultat af satspuljeprojektet ’Tættere på - peerstøtte i fleksibel opsøgende psykosebehandling i nærmiljøet’. Projektet løber fra januar 2020 til september 2022 - stillingerne er imidlertid fastansættelser. Det skyldes, at det er prioriteret, at der fremadrettet afsættes midler til peerstillingerne. I projektperioden udarbejdes en model for peers i Psykiatrien Region Nordjylland, som forventeligt kan permanentgøres og anvendes på andre relevante afsnit og ambulatorier.

 


Opdateret